mandag 24. oktober 2011

Konkurransedebut

Jeg har lenge hatt lyst til å trene rallylydighet med Melba, en hundesport jeg tror passer midt i blinken for henne. For å komme i gang med treninga så fikk jeg en instruktør fra Narvik Hundeskole, Roy Helge Olsen, opp til Tromsø helga 14.-16. oktober for å holde ett nybegynnerkurs i rallylydighet. Jeg fikk leid innendørs lokaler, noe som passet bra i høstregnet, og utenom meg og Melba, så var det syv andre ekvipasjer på kurset. Ett vellykket kurs som krevde endel organisering, men som var vel verdt det.

Siden Roy Helge er dommer i rallylydighet, så arrangerte han ett offisielt stevne på søndagen og jeg fikk dermed konkurrert med Melba for første gang. Endelig!! Vi disket på første start siden jeg misset med en sitt på ett skilt, men på andre start så var jeg litt mer våken og vi vant klassen med 195 poeng og fikk direkte opprykk til kl. 2. Veldig moro siden vi kun hadde trent rallylydighet i to dager, men vi har jo endel av de grunnleggende øvelsene inne etter å ha trent lp, så noe kunne vi jo. Det eneste er at det ble mye lokking denne helga siden vi ikke hadde tid å trene inn øvelsene vha av shaping/target, noe som var nedtur for meg siden jeg prøver å være tro mot klikkertreningsprinippene. Men etter at kurset var over, så var det på`an igjen med å trene "på ordentlig", så nå er målet å få alle øvelsene i kl. 1 på kommando og deretter starte kl. 1 på nytt igjen. Jeg har lyst å gå kl. 1 med ett renere program enn hva det ble denne gangen før jeg starter i kl. 2. Det smaker nok bedre med 195 poeng dersom jeg kan forlate banen og vite at vi gikk gjennom hele banen uten bruk av lokking.

Uansett, moro å være i gang!! Og nå blir det endelig jevnlig trening fremover etter over ett års "tørke".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar