søndag 14. mars 2010

Agilitytrening og litt lydighet

I dag var vi først på tur med Janne/Kaizer, Ingrid/Lava og Åsa/Ferdinand før vi dro på trening. Jeg hadde agilityutstyr i bilen, og med Ingrid sin lange tunnel sammen med min korte i tillegg til fire hinder, så fikk vi litt å trene på. Det var gøy å trene og Melba var flink! Jeg satte opp hinder og tunneler i en sirkel og tok dem begge veier. Vi hadde tre vellykkede økter, hvor Janne var belønner på den første, også belønte jeg selv på de andre. Jeg kastet godbiter frem, og fikk det ganske greit til og unngikk at Melba ble kikkete på meg. På den fjerde økta viste Melba meg nok en gang at variasjon må til for at hun skal være i sitt ess, for da var hun helt tom. Innså jo tabben med en gang siden hun ikke er vanskelig å lese når hun syns noe er kjedelig, så da tok jeg heller en "klikkerunde" og klikket henne over ett og samme hinder 7-8 ganger, også ga vi oss. Neste gang skal jeg ta to økter på samme øvelse, maks tre, også endre til noe helt annet etter det.

Fikk også trent litt fvf og Melba gikk, tross lite trening i det siste, bra. Hun henger litt bakpå idet jeg endrer tempo fra gange til løping, men kommer seg frem igjen etter ett par meter. Jeg begynte ikke med tempovekslinger før rett før jul, og i perioden fra jul og frem til nå har vi jo nesten ikke trent, så kan vel ikke vente noe mer... Vi må også trene mer på høyresvingene for der blir hun også hengende litt bakpå. Henger nok sammen med at intensiteten ikke er på topp hos lille frøkna, så må nok belønne litt mer med lek, samt starte på nytt istedet for å belønne etter at hun først har hengt bakpå, for så å gå i posisjon igjen.

Vi avluttet treningen med en fellesdekk og Melba var kjempeflink helt til jeg ødela alt! Hun ligger når jeg går fra, når jeg går forbi og bak henne og hun blir liggende når jeg kommer opp på siden igjen, altså ingen problemer der. Men så lot jeg henne ligge for lenge (belønnet selvsagt jevnt og trutt, men det ble for lang økt), og når jeg da gikk inntil og ba om "sitt opp", så ville hun ikke ned i dekk igjen. Vet jo at hun fryser når hun ligger i dekk over så lang tid, så at hun ikke ville ned i dekk igjen etter å ha måttet ligge der i "en evighet" var jo ikke så rart! Men satser på at matmor lærer av sine feil...

Etter trening fikk Melba, Kaizer, Lava og Ferdinand leke litt. Hundene herjet og lekte vilt med Kaizer i spissen. Han syntes det var knallgøy å ha de tre småttisene etter seg og de var ganske morsomme å se på der de løp i sirkel, under og rundt en parkert trailer, alle i en og samme klynge. Meeeeen, så må jo Melba prøve å avbryte leken når ikke hun selv er midtpunktet, eller klarer å holde følge så da begynte bjeffingen. Jeg kjenner jeg mister både tålmodighet og hode når hun setter i gang, men som de andre sa, så er det meg som sliter mest, for de andre hundene bryr seg ikke, og eierne deres legger heller ikke merke til det på samme måte som meg. Melba derimot stresser seg nok endel opp, så jeg tror jo ikke det er ideelt for henne og holde på sånn heller. Må vurdere om jeg skal prøve å ha på henne en kort, lett og glatt line, selv om jeg ikke er noe glad i line når flere hunder løper sammen. Men om jeg har en halvannen meter lang line festet til en sele så kanskje det går uten at det blir farlig for hundene. Da har jeg mulighet til å hanke henne inn hver gang hun begynner bjeffingen og forhåpentligvis få bort atferden. Får se hvor det bærer hen. Det er jo bare når det blir herjelek at hun bjeffer, ellers er det jo ikke en lyd fra henne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar