tirsdag 30. mars 2010

Innendørs trening - herlig!!

Marita (v/ Hundevis) har tatt initiativ til å leie en slags bilhall sammen med 6-7 andre, inkludert meg, som vi kan trene i frem til det blir såpass bra vær at vi kan trene ute. Hallen er delt i to hvorav den største delen har malt betonggulv (litt glatt) og den andre delen har umalt betonggulv. Jeg har trent der tre dager på rad nå og i dag var jeg der i hele tre timer. Herlig å trene inne i varmen uten å fryse fingrene av seg!
Disse tre dagene har vi trent:

- Slalominnganger: To porter med ca. fire meters mellomrom. Skal jobbe med å sette dem sammen etterhvert, og tror jeg må starte med det snart slik at jeg ikke terper for lenge på det samme. Melba blir fort lei når det blir for mye repetisjon.
- Fri ved foten: Jobbet med å få Melba til å gå tettere, samt med tempovekslinger og vendinger. Her har vi enda mye å gå på, særlig på høyrevendinger og ved tempoøkninger. Jeg har også forsøkt å jobbe litt med sidebevegelser til høyre, og ser at det er noe jeg med stor fordel kan fortsette med for å få henne til å gå tettere.
- Fellesdekk: Melba imponerer på fellesdekk og ligger støtt selv med Albert knappe to meter unna seg. Og det til tross for at vi har trent fellesdekk bare to-tre ganger denne vinteren. Når vi trener fellesdekk gir vi hundene frisignal innimellom og lar dem få en pause, noe som er en bra forstyrrelse for de andre hundene som må bli liggende. Melba er stødig og blir liggende selv om de andre tas opp.
- Stimuluskontroll på sitt, dekk og sitt opp: Her må det terpes! Siden det malte gulvet i hallen er litt glatt trente jeg sitt/dekk/sitt opp på ett gulvteppe. Men siden Melba eeeelsker å trene på gulvtepper(!) blir hun litt overivrig når hun skjønner at vi skal trene oppå teppet, så da har hun ikke tid til å vente på kommandoene, hun bare tilbyr sitt/dekk/sitt opp og bamse (som matmor blir litt smårar av!!!) i en rasende fart. Men hun viser i alle fall at stimuluskontroll er litt fraværende i visse situasjoner, så da har vi i alle fall forbedringspotensiale!
- For å få litt avveksling trente vi litt på å hoppe gjennom armene samt på target (brukte en penn samt fingeren som target). Hun digger target, så det ser jeg at jeg fint kan bruke som motivasjon mellom øvelser. Prøvde også å se om hun husket kryp (ett år siden vi trente på det) ved å bruke penna som target, men både jeg og Melba var sliten når jeg satte i gang med det, så ble bare rot...

Etter treninga i dag tok Åsa, Ingrid og jeg en tur med Ferdinand, Lava og Melba på "slottet". De tre går kjempegodt sammen og på tross av at de egentlig var slitne etter treninga, så var det full fart hele tiden. Melba og Lava hang seg på hverandre til å begynne med og byttet på å være den som ledet an, men etterhvert tok Lava på seg rollen som Kaizer vanligvis innehar, nemlig ertekroken som storkoser seg med å ha de andre løpende etter seg. Melba har jo en lei tendens til å skulle skille andre hunder som leker og da benytter hun seg av stemmebåndene så det holder, men det ser ut til at disse tre har en balanse mellom seg og de leker sammen alle tre uten at Melba får trang til å holde Ferdinand unna Lava. På den timen vi var og gikk var det bare ett par ganger at Melba startet med bjeffinga si for at hun enten ikke klarte nå igjen Lava eller at Lava og Ferdinand ble for "close" etter Melbas målestokk. Måtte det fortsette slik!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar