tirsdag 23. mars 2010

Utstilling i Harstad

Lørdag kjørte vi til Harstad og NKK-utstilling; Marita, Maria B. og jeg. Med oss hadde vi fem hunder (Melba, Jaffa, Mali, Flux og Albert). Turen gikk bra og vel fremme i Harstad sjekket vi inn på hytta vi skulle bo på. En ny og romslig hytte som var både lys og pen. Her skulle vi nok få det bra, både folk og dyr. Vi dro så en tur til hallen hvor utstillingen skulle være. Melba travet inn i hallen med største selvfølgelighet og etter å ha hilst på noen hunder og folk, så var hun mest interessert i å sanke belønning ved å sette seg i utgangsstilling og gå fvf... Ble vel kjedelig å bare stå rett opp og ned mens mor snakket med kjente. ;)

Vi dro så for å lufte hundene og på kvelden var vi ute og spiste sammen med Annja, Vibeke og Angelica (hundene lå i bilen mens vi spiste) før vi endelig kunne legge oss. Trøtte og slitne, både to- og firbeinte.

Søndag var vi i hallen rundt halv ti. Vi hadde oppmøte elleve, så hadde egentlig tenkt å se på whippetene før den tid, men tiden fløy avgårde så jeg fikk dessverre bare sett ett snev av dem i ringen før Melba, som den første av hundene våre, skulle i ilden. Marita stilte henne og alt i alt gikk det bra. Dommeren kom brått på henne når hun ble satt på bordet, så hun skvatt til, men hun hentet seg fort inn igjen. Dommeren så på tenner og håndterte henne og selv om Melba syns det er ubehagelig å blir håndtert av menn når hun står på bordet, så var det ikke verre enn at hun lente seg litt mot Marita. På trening står hun jo på bordet uten å bry seg om hvem som håndterer henne, men nå kjenner hun jo treningssettingen såpass godt at hun føler seg trygg da, til tross for håndtering av fremmede, mens utstilling blir en heller ukjent setting.

Melba ble forøvrig litt kikkete i ringen siden hun hele tiden lette etter meg. Jeg var og hentet bilen og de andre hundene mens Melba var i ringen og hun synes jo at det er litt kjipt når mamsen forlater henne. Jeg kan vel ikke nekte for at hun er en liten mammadalt... Marita sa at hver gang Melba så noen med hvit jakke utenfor ringen (jeg hadde hvit jakke), logret hun som en gal og ga blaffen i at Marita forøskte å få henne til å stå pent og rolig. Det er nok best at jeg står på utsiden av ringen heretter slik at hun kan se meg, så slipper man at hun står urolig og stresser i trav når hun skal vises.

Dommeren ga Melba slett rød og en god kritikk. Han var generelt streng og det vanket noen blåsløyfer både blant Dvergpinscher (blant annet pga redsel) og andre raser han dømte.

Neste i ringen av "våre" hunder var Albert. Han fikk gult, absolutt ikke forventet (pga dype øyne), men sånn er gamet... Flux fikk CK og Mali blått. Jeg handlet Jaffa og det gikk kjempebra. Fikk trent litt på å stille henne opp tidligere på dagen samt dagen før, og endelig løsnet det og jeg klarte stille henne opp slik at hun fikk vist seg bra. Jaffa endte opp med CK, 1BTK, CERT, CACIB, N UCH og BIM. Utrolig moro!!! Fineste Jaffa-jenta, det! Ikke verst å bli N UCH på første forsøk og tre dager etter at hun rundet 2 år!

Selv om det ikke ble full uttelling for Melba sin del denne helgen, så var det moro at det gikk så bra med Jaffa. Turen hjem gikk også bra, dog noe sakte siden det snødde tett. Det var deilig å komme hjem etter den lange kjøreturen og både Melba og jeg lå godt plantet i sofakroken resten av kvelden. Moro å være på tur, men godt å komme hjem også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar