søndag 29. august 2010

Vellykket kurshelg

Da var en vellykket og trivelig kurshelg med klikkertrenerne Dina og Henrik Doctermann over. Kurset innebar spor torsdag og fredag og C-arbeid (biteabeid, IPO) lørdag. Vi var syv deltakere på spordelen og åtte deltakere på lørdag, hvorav halvparten, inkludert meg, var observatører.

Torsdag startet med teori og etter det gikk vi ett godbitspor hver med hundene. Jeg bommet litt med hvor jeg la sporet og med ett spor som lå tre-fire meter fra køvrige ursdeltakere som sto og skravlet, så ble det for mye forstyrrelser for Melba som ville hilse på alle og kikket etter dem fremfor å ha nesa i bakken. Hun gikk derimot bedre mot slutten, men siden sporet var veldig kort, så hjalp ikke det noe særlig, for da var jo sporet slutt. Jeg bestemte meg der og da for at jeg skulle legge ett langt godbitspor uten forstyrrelser dagen etter samt blodspor. Trengte en opptur etter dette! Som tenkt, så gjort og fredag la jeg både godbitspor og blodspor i tillegg til ett slepespor med hjorteskank - det siste er nytt for både meg og Melba.

Godbitsporet
Sporet ble lagt på gress, var ca. 80 meter langt og ble lagt i medvind. Melba gikk godbitsporet særdeles bra. Det var litt rusk de første fem-seks meterne siden hun vendte bakparten ut av sporet hver gang hun tok til å spise en godbit. Det hadde nok noe med at hun ville snu seg mot vinden siden hun fikk overvær av sporet hun allerede hadde gått. Jeg gikk derfor litt nærmere henne for å gjøre det vanskeligere for henne å snu seg rundt, og resten av sporet gikk hun helt beint. Hun hadde nesa dypt i sporet, gikk med rolig tempo, og var kun oppe med hodet en gang på hele sporet. Veldig fornøyd etter en heller dårlig start dagen før.

Blodsporet
Sporet ble lagt i kupert skogsterreng med litt høy lyng og noe gress. Svak sidevind ved sporstart som etterhvert ble medvind mesteparten av sporet. Sporet var rundt 200 meter og jeg brukte 3 dl blod som var litt utvannet. Oppspark og godbiter ved sporstart og oppspark og belønning ved sporslutt. Jeg la sporet med små buer, mest pga mye trær som måtte passeres her og der. Sporet hadde en liggetid på to timer.

Ingrid gikk sporet sammen med meg. Greit for meg å få tips og meninger fra ei som har trent masse den siste tiden og ikke minst gått to prøver, begge med 1. premie som resultat, og som også har fått tips fra dommere og andre blodsporentusiaster.

Melba gikk sporet veldig bra. Hun går med ett passende tempo og går tilfredsstillende i forhold til sporkjernen. Hun er også ute av sporkjernen og kontrollerer innimellom, men holder seg hovedsaklig i sporkjernen. Det er også lett å lese henne når hun er på sporet og når hun er ute og kontrollerer. Noen steder gikk hun ut av sporkjernen og tok en annen vei (andre siden av en buske for eksempel) enn jeg hadde lagt sporet, men man ser tydelig at hun hele tiden har kontroll og at hun ikke mister sporet. Ingrid hadde lagt spor like ved siden av mitt spor siden vi misforsto hverandre litt, så dette sporet krysset blodsporet. Melba registrerte Ingrid sitt spor, men forlot det raskt og fortsatte med riktig spor. Jeg er veldig fornøyd med at hun taklet en slik forstyrrelse med tanke på at dette bare er det andre blodsporet vi går i år (jepp, jeg har vært sløv med treningen) og det er over to måneder siden vi gikk det forrige. Hun tåler også at jeg legger litt trykk på lina når hun går siden hun har såpass sug i sporet, og det er ingen tvil om at hun liker å jobbe med dette. Veldig moro!

Slepesporet
Dette sporet ble lagt i skogsterreng med mye gress og høy vegetasjon. Jeg startet med å snurre hjorteskanken rundt på ett lite område før jeg gikk videre. Belønningen var skanken og godbiter. Melba plukket opp mitt spor på tur til sporstart og var på jobb med det samme. Når hun derimot kom til sporstart og kjente lukta av hjorteskanken, datt halen litt ned. Lille frøkna lurte nok fælt på hva slags dyr hun nå kom til å møte på og var litt småskeptisk! Men skepsisen satt ikke dypt, nysgjerrigheten tok raskt overhånd og Melba tok opp jakten på Mr. X. Hun gikk en del av sporet på overvær og med snuten høyt. Det hadde nok både med sidevind å gjøre, men også med at vegetasjonen var så høy at skanken hadde lagt like mye lukt på øvre del av vegetasjonen som ned mot bakken. Hun stoppet opp og luktet masse ett sted hvor skanken var blitt dratt over en stor grein. Her satt det nok masse lukt, og det måtte Melba undersøke nøye før hun gikk videre. Fremme ved sporslutt fikk hun laaang hals når hun så hjorteskanken og skulle undersøke den. Hun luktet masse på den, men turte ikke å nærme seg den mer enn nødvendig. Det var nok litt skrekkblandet fryd med den skanken der, ja!

Alt i alt er jeg storfornøyd med innsatsen til Melba denne fredagen. Hun viser at hun virkelig kan og at det bare er meg det står på i forhold til trening. Jeg fikk også noen gode tips av Ingrid i forhold til blant annet liggetid på blodet og innlæring av vinkler, så nå har jeg enda flere ting å jobbe med fremover.

C-arbeid på lørdagen
Det var veldig moro å være observatør på denne delen, særlig siden det er få som klikkertrener innen IPO. Men som i alle andre hundesporter, så fungerer klikkertrening optimalt også til dette og alt er like logisk, systematisk og kontrollert som det er når man benytter klikkertreningsprinsippene i annen hundetrening. Jeg simpelthen elsker å se at klikkertrening gir supre resultater og at det fungerer så til de grader optimalt så lenge man gjør det riktig!! Det ble fokusert på å få flyt på øvelsene før man øker intensiteten og stressnivået hos hunden og alt blir derfor så kontrollert og vakkert å se på, særlig med tanke på at IPO er en hundesport hvor man gjerne ser det motsatte og hvor man benytter negative metoder for å få frem ønsket adferd.

Det er også alltid like morsomt når man trener sammen med noen som ikke kan prinsippene og teorien i klikkertrening hvorpå de kommer med forslag til løsninger som ikke henger sammen med klikkertrening. Da blir det så tydelig at vi tenker helt forskjellig og ikke minst så blir det tydelig at de ikke skjønner hvordan vi tenker. Jeg er ennå nybegynner innenfor klikkertrening og har mange år igjen før jeg er dreven, for selv om prinsippene og teorien er klar, så er det innmari avansert når man begynner å grave i dybden på teorien, men en ting er klinkende klart for meg; klikkertrening er og blir genialt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar