torsdag 2. september 2010

Flyt på treninga

Skal man få flyt på adferder må man nok starte med å få flyt på treninga, så nå, etter en laaaaaang periode med lite og sporadisk trening, er vi i gang igjen. De tre siste dagene har jeg daglig hatt 3-4 økter med trening hjemme på stuegulvet, og målet er å få minimum to økter daglig slik at vi kommer litt på nett igjen treningsmessig og ikke minst at jeg får flyt på adferden trene hund!

Target
Jeg har jobbet med target; håndtarget, musematte og targetstick. Melba syns target er moro, og slenger jeg noe på gulvet er hun kjapt ute med å plante forpotene på det, samme hva det er. I dag la jeg ett stort teppe på gulvet sånn at det ikke skulle være så glatt for henne når vi trente og før teppet landet på gulvet, var Melba og trampet på det! Søta! <3

Vedrørende håndtarget så skal jeg bruke det i forhold til det å hilse på fremmede mennesker. I tillegg tenker jeg på å legge håndtarget inn i innkallinga. Håndtarget har vi ganske bra flyt på. På musematta har jeg vektlagt å trampe på uten å trampe så kraftig at både musematte og hund sklir en halvmeter avgårde. I tillegg har jeg vektlagt det å holde posisjon på musematta. Melba har hatt en tendens til å stupe på targeten, få klikket og hoppe av igjen, eventuelt hoppe av igjen før hun får klikket siden targeten har sklidd avgårde fra henne (når man trener på glatte underlag). Det var ikke så mange repetisjoner som skulle til for å få henne til å trampe litt mer behersket (la targeten helt nært meg og henne slik at hun ikke fikk hentet så mye fart mot targeten), og med omvendtlokking så fikset vi det å holde posisjon også.

Må etterhvert begynne å legge targeten lengre unna. Hun er kjapp når targeten er i en radius på halvannen meter, men øker jeg lengden, så er hun kjapp å trampe første gang, men når jeg belønner hos meg og hun da skal gå tilbake å trampe, så går det for treigt. Hun stopper opp og jeg bokstavelig talt ser at hun står og tenker før hun tramper på den igjen. Jeg venter henne ut og hun går alltid tilbake til targeten, men som sagt, det går for seint. Jeg må nok begynne å feile henne for å bruke for lang tid, samt øke avstand fra meg og target langsommere slik at vi får flyt på adferden når targeten ligger lengre unna også. Jeg skal også forsøke å kaste belønningen til henne slik at hun ikke trenger gå helt tilbake til meg, så får jeg kaste den kortere og kortere slik at hun må lengre og lengre tilbake og dermed må gå lengre unna meg igjen for å trampe på nytt. Med targetsticken har jeg repetert det å følge etter og jeg har strukket strikken litt på hvor lenge hun må følge etter før hun får belønning. Det skal jeg fortsette med.

Stimuluskontroll på sitt

Melba har sånn omtrent stimuluskontroll på sitt, men jeg skal ikke skryte av at det er 100%. Jeg har derfor gått litt tilbake og jobbet med flyt på frivillig sitt og deretter jobbet med kommando og så tullekommandoer. I forhold til sistnevnte hjalp jeg i starten til med omvendtlokking.

Sitt under marsj baklengs
Vi har også jobbet litt med sitt under marsj, og foreløpig kun baklengs. Jeg har ikke jobbet med dette før (kun dekk under marsj), men det at vi har jobbet mye med sitt disse dagene gjorde at i dag når vi startet på denne øvelsen, så kom den kjapt. Jeg sliter litt med at hun ikke vil sette seg på det glatte gulvet, og da har vi bare en liten gulvteppebit å sitte på, så det blir litt begrenset og opphakket trening siden vi må skifte retning hele tiden istedet for at jeg kan gå bakover og slippe å avbryte så ofte med å snu. Men likevel; so far, so good.

Fot fra utgangsstilling
Melba henger bakpå når vi starter fvf fra utgangsstilling, og hun kan til og med finne på å bli sittende igjen (tror hun skal bli). Ikke stimuskontroll på fot og bli, altså... Tok en økt i dag med dette og benyttet lek som belønning for å få opp intensiteten og belønnet med en gang vi startet, altså etter maks to steg. Og det funket. Men jeg holdt selvfølgelig på litt for lenge, så hun ble hengende etter igjen. Det var dette med korte økter, da... Men fikk to repetisjoner som ble ok på tampen, så da er det bare å (atter en gang forsøke) å lære av sine feil og avslutte økta tidligere neste gang.

Baklengskjeding
Jeg skal bli flinkere å jobbe systematisk med baklengskjeding og har startet i det små med å kjede target (tramp på musematte) og sitt. Den satt egentlig med det samme, så ingenting å pirke på der.

Jeg merker forøvrig at det har vært lite trening i det siste for adferdene har blitt litt rustne. Men jeg merker også at det ikke skal så mye til for å friske opp. I tillegg syns Melba det er morsomt å trene når jeg klarer å legge opp treningen slik at hun lykkes. Hun prøver å mase seg til mer trening ved å tilby bamse (argh, den bamsen!) eller gå på kjøkkenet og hoppe opp mot benken der hun vet godbitene er, og det er jo ett bra tegn.

Har jeg derimot for høye kriterier slik at hun feiler (ikke skjønner hva hun skal gjøre), så melder hun seg kjapt ut (demper ved å slikke seg eller klø seg), eventuelt så kommer frivillige adferder på rekke og rad, og da er det jeg som blir frustrert, og når jeg blir frustert melder hun seg HVERTFALL ut! Så det å holde på kriteriene og være kjapp å sette dem ned dersom de blir for høy er noe jeg må være nøye på. I tillegg må det ikke blir for lave kriterier, for da blir det for ensformig og kjedelig. Det var denne balansen, da...!

Hun er forøvrig en racer på å tilby det vi trente på sist med en gang vi starter ei økt, selv om forrige treningsøkt var dagen før, og funker ikke det, så kommer sitt som en god nummer to, eventuelt med en påslengt bamse når hun blir ivrig. Og når hun blir ekstra ivrig, så har hun ikke impulskontroll til å lytte til kommandoer eller vente på kommando i det hele tatt, så da kommer det gjerne sitt, dekk, bamse og BJEFF om en annen! Bjeffene kommer alltid sammen med dekk, så det ser ut som at det er den adferden som kommer når frustrasjonen er på topp. Greit å ha noen måleverdier å kikke etter slik at man blir flinkere å legge opp treningen rett!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar