lørdag 22. januar 2011

Hundetrening kan føre til så mangt

Hva gjør man når det er lørdagskveld, man er alene hjemme med hunden og det som er på TV er kjedelig? Jo, man trener hund i stua!

Melba har fått ett par økter, den ene på nærmere 20 minutter (skal sies at det var inkludert noen bli-øvelser), med fvf med holdter og vendinger, sitt/bli og dekk/bli. Også avsluttet vi med å lukke skuffer. Unødvendige og unyttige atferder er også trening, må vite! Og i kveld var både hund og eier flinke. Hunden var fokusert med god utholdenhet, eier hadde gode kriterier, variasjon i treninga, og begge var blide og fornøyde. Vellykket, altså!

Forøvrig så er gangen og stua her ypperlig til hundetrening. Med ei lang strekke på rundt 18 meter (laaang gang bundet sammen med stua) får man god plass til fvf. God planløsning for hundetrening, altså.

Og siden jeg er litt i huskjøpmodus og lista med hva jeg vil ha i ett hus stadig når nye høyder, så var det ikke til å unngå at vil-ha-lista ble litt lengre i dag også, nettopp pga denne gode planløsninga for hundetrening. Tidligere har stor hage vært viktig, slik at den firbeinte har utendørs tumleplass og ikke minst at firbeint og tobeint kan benytte tumleplassen sammen til lydighetstrening, agility osv. Dette kravet står forsåvidt fortsatt ved lag, selv om jeg innser at Tromsø ikke er byen man finner hus med store tomter i, men lov å håpe er det jo. Under treningsøktene i kveld så ble derimot tumleplass ute til tumleplass ute OG inne. Lang gang og stor stue/spisestue hadde ikke vært å forakte i det nye huset, merker jeg. Gode treningsforhold, altså. Må jo prioriteres det, vel?

Og når jeg alt var i det løsningsfokuserte hjørnet, så fikk jeg også noen ideèr til underlag på gulvet i denne lange gangen og store stua/spisestua slik at Melba ikke sklir sånn med forlabbene når hun skal sitte. Glatte gulv er jo rett og slett ugunstig når man trener hund, det vet jo alle. Å ha vegg til vegg teppe bare for at det skal være gunstig å trene hund inne i huset blir litt i drøyeste laget, den ser til og med jeg, så nå har jeg sittet på nettet og sett på underlag man kan få kjøpt metervis. (Nevnte jeg at det er lørdagskveld og at det bare er kjedelige ting på TV`en?) Og jeg fant, jeg fant! Kunstgress i flotte farger og metervis. Rulle ut, trene hund, rulle sammen. Genialt! Kunstgress høres jo absolutt ikke pent ut, og interiør er jo noe jeg er veldig opptatt av, men det finnes jo faktisk kunstgress i alle mulige farger; lilla, lys grå, mørk grå, beige, sort. Fikk nesten lyst å løpe og kjøpe med en gang, jeg! Meeeen, må vel finne dette huset som kunstgresset skal rulles ut og sammen i først, da...

Forøvrig så glemmer jeg av og til at jeg har en plan om å skjære NED på kravene mine til vårt fremtidige hus, ikke fylle på denne lista. Planen har forøvrig blitt satt i verk ett par ganger også, og tidvis så fungerer det å følge den nye vil-ha-lista, men tidvis så detter jeg tilbake på den gamle lista og som i kveld, så når den også nye høyder. Ser ut som at det kommer til å ta mange halvår til før drømmehuset dukker opp. Hvis det i det hele tatt dukker opp, da. Kanskje vi heller skal kjøpe en okay leilighet og i tillegg ha ett fritidshus eller ei hytte litt utenfor byen med stor eiendom og gode treningsmuligheter ute? Brøytet treningsbane vinterstid og gresslette sommerstid hadde gjort seg. Ja, så var det jo det kunstgresset som skulle være inne for bedre treningsforhold der. Eller, vi kan jo eventuelt droppe treningsforholdene inne, isolere den store garasjen vi skal ha, legge kunstgress på garasjegulvet og eventuelt utvide denne garasjen enda litt til i en eller annen retning og bruke den til treningshall. En varm og stor garasje er jo veldig gunstig til hundetrening, det er jo ingen tvil! Faktisk mer gunstig enn å bruke stue, spisestue og gang. Det er jeg sikker på at han som ikke trener hund også vil være enig i Og syns han det blir drøyt å ha bilene utenfor garasjen, så kan han jo bygge carport til dem. Skal jo ha stor tomt, så ett par carporter blir det jo plass til. Hm, ser ut som det endringer i vil-ha-lista denne kvelden blir både mange og lange...

Jaja, ikke noe å si på drømmene mine, hvertfall. Fins ett ordtak som sier "Kan du drømme det, kan du gjøre det". Spørs om jeg tar det litt VEL bokstavelig!!

Og jepp, hundetrening kan føre til så mangt. Budsjettsprekk på huskjøp er ett av dem...

Fortsatt god helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar