tirsdag 17. april 2012

Søskenforhold, trening ++


Ja, nå har lillegutt vært her noen dager og han er en herlig, leken og trygg liten kar. På lørdag var vi en liten tur utenfor hus og hage, mest for Melba sin del, siden det begynte å merkes på henne at hun ikke har vært på ordentlig tur etter at nykomlingen kom. Jeg kjørte til enden av "slottet" hvor det er ett åpent område med skog rundt. Her er det stille og rolig og man møter sjelden folk og dyr så det var ett passende sted for den lille som har nok av inntrykk i hverdagen forøvrig å fordøye. Melba fikk løpt fra seg litt og lillegutt gjorde ett forsøk på å henge på. ;)

Lillegutt og Melba har etterhvert begynt å leke sammen og Melba har lillebroren på slep rett som det er. Hun overser han ved noen tilfeller mens andre ganger står hun i ro og lar han lukte og dytte på henne. Når han rister på og løper rundt med bamser og andre leker, så flytter hun seg bare unna så den ukontrollerte kroppen ikke skal komme borti henne. Og innimellom så ser hun på han med ett litt oppgitt blikk, akkurat som om hun syns han burde lagt seg istedet for å suse rundt som en annen halvtulling. ;) Også ser hun spørrende på meg også, og jeg er nesten sikker på at hun lurer på om han skal holde på sånn lenge og om jeg ikke syns han er litt vel bråkete jeg også. :p

Jeg og lillegutt hadde våre to første treningsøkter sammen på lørdag. Dette var hans første møte med klikkeren og jeg startet med å belønne for kontakt. Helt mot slutten gikk jeg over til å belønne for sitt-kontakt. Første økta:
 


I den andre økta belønnet jeg kun for sitt-kontakt:


Han er allerede en morsom gutt å trene, han lærer fort og syns det er stas at han kan få godbiter og lek i bytte mot enkle atferder. ;) Jeg skal ha sitt-kontakt som defaultatferd og har begynt å ta denne atferden med i ulike situasjoner og det merkes, for atferden tilbys oftere og oftere! ;) En smart liten gutt dette, så jeg gleder meg til fortsettelsen! :)

Fikk også filmet de tre lekeøktene vi hadde i går og har satt dem sammen:

Ellers har han begynt å gå til døra når han vil på do og han har bare hatt ett uhell inne (takket være en matfar som ikke er rask nok! :p). Vi har også hatt besøk av Maria (Bless) ett par ganger og det syns han var kjempestas. Enda en som orker å leke med han! Lykke!! ;)

Jeg måtte en tur på jobb i går, så han ble introdusert for kontoret mitt og det ble undersøkt med nysgjerrighet og jeg er sikker på at med i undersøkelsen sto jakten på noe å tygge på høyt! ;) Var litt lur og dro når han var klar før soving, så han sov mesteparten av de to timene vi var der, så jeg fikk gjort det jeg skulle.

Han har også lært seg å gå opp trapper, både trappa fra hagen og opp til verandaen og trappa fra 1. til 2. etasje. Ikke helt planlagt noen av gangene, men vips så sto han på toppen. Han er også utrolig trygg på seg selv og takler at jeg går til andre rom eller at jeg lukker døra mellom oss og blir borte. Han følger etter når han ikke er opptatt med noe annet eller er veldig våken og opplagt, men er han litt trøtt eller ligger med tyggebein, så følger han meg bare med øynene. Samtidig så liker han veldig godt å ligge i sofaen eller andre steder hvor vi oppholder oss over tid. Lager man mat kan godt legge seg på kjøkkengulvet bare for å være der vi er.

Nå sover han også til vi står opp om morgenen og vi trenger ikke gå ut for å tisse etter 4-5 timer slik vi måtte de første nettene. Flink liten gutt! :)

Er vel ikke til å legge skjul på at jeg og vi er kjempefornøyd med denne gutten. Dag-Jostein har begynt å glede seg til å være med på valpekurset som starter om to uker. Jeg skal være instruktør, så det blir en utfordring for meg å la Dag-Jostein prøve å feile uten  å blande seg inn for mye. ;) Selv skal jeg delta på shapingkurs med han, men det starter ikke før i slutten av mai. Blir gøy!! :))

2 kommentarer:

  1. Han er kjempe søt :) Blie artig å se hvordan han utvikler seg, men det låver godt

    SvarSlett
  2. Ja, jeg er også spent på fortsettelsen. :) Håper bare jeg klarer holde tunga rett i munnen og ikke klusser til noe. ;)

    SvarSlett