tirsdag 5. juni 2012

Trening og lek


I dag har Strike og jeg vært på vår tredje kurskveld på shapingkurset. Nydelig treningsvær, en herlig gjeng å trene sammen med og en superduper valp gjorde kurskvelden optimal! Strike fikk avslutte treningen med å løpe løs sammen med Vilja og Anton og han tok seg noen salige løperunder på gressletta vi trente på. I tillegg fikk han masse dralek og litt innkallingstrening innimellom løpingen, så det ble supermorsom og fartsfylt avslutning på treningskvelden for gutten.

Etter kurset i dag gikk det opp for meg at jeg ikke har en eneste atferd ferdig på Strike. Vi har påbegynt mange, men enten er de ikke ferdig formet, de er ikke på flytnivå eller de er ikke satt på kommando (de av dem som det skal settes kommando på). Men det viktigste nå er jo å få Strike til å skjønne prinsippet av å tilby masse atferder, så da er det bedre å begynne på mange atferder på en gang fremfor å jobbe med noen få som man jobber seg ferdig med. Jeg har tendenser til å ville gjøre meg ferdig med noe før jeg starter på noe nytt, så det er godt å gå på shapingkurset og bli pushet til å heller begynne på mye nytt hele tiden slik at jeg ikke går i fallgruven med å jobbe med for få ting på en gang.

Det vi har jobbet med så langt er:
- Kontakttrening i ro og i bevegelse
- Rygging
- Omvendt lokking (kun i bliøvelser)
- Klossen (utgangsstilling)
- Labbetarget
- Håndtarget
- Burleker
- Dekk fra sitt
- Dekk fra stå
- Sitt (Dag-Jostein mener sitt er under impulskontroll, ikke jeg..)
- High five
- Puppy yoga
- Innkalling
- Gå pent i bånd
- Lek/slipp
- Gå oppå kasse
- Gå oppi kasse

Det jeg ikke har vært flink på er å variere type godbit i treningsøktene for å kunne tilby noe bedre når vi står fast. Nå har jeg for det meste trent med en type godbit evt. hatt to typer som har blitt gitt litt tilfeldig. Det må skjerpings til på godbitfronten, altså!

Vi har derimot fått jobbet endel med lek og jeg har blitt flinkere å korte ned på øktene samt starte med lek, avslutte med lek og ta lekepauser. Ennå hender det at jeg strekker øktene for lenge, særlig når det er mye forstyrrelser, så der må jeg ta meg i nakken. Stoppeklokke eller en x antall godbiter i hånda/lomma i hver økt får bli løsningen dersom jeg ikke klarer det uten "hjelp". 

Drakamp med storesøster er gøy
Strike er forøvrig en racer på drakamp.; lett å holde i gang og lett å engasjere. I dag fikk han derimot løsning på å løpe seiersrunde med leke på egen hånd (en annen kursdeltaker lekte med han og når hun slapp leken fikk Strike rakett i rumpa og løp som en galmann rundt omkring), og den seiersrunden smakte tydeligvis godt for Strike bestemte seg for å ikke komme tilbake med leken frivillig. Når jeg og kursdeltakeren begynte å kaste en annen leke mellom oss derimot, så kom han på at det er kult å leke sammen med noen også, så da var han på  nett igjen.

Lek er den optimale belønningen i følge Strike og rotta er intet unntak
I forhold til burleker så har vi trent litt på det hjemme og vi har brukt bur på shapingkurset to av kveldene. Til at dette er helt nytt for Strike (tidligere har Strike hatt pause i  buret i bilen når vi har vært på kurs/trening) så syns jeg han har vært kjempeflink å ligge rolig i buret i pausene på shapingkurset. Jeg kan ha burdøra åpen og han holder seg, med få unntak, inne i buret selv om hunder leker og trener bare noen meter fra han. Belønningsfrekvensen er selvsagt høy ennå, men det ser ut til at det både øker verdien av buret og holder ham rolig der, så jeg er fornøyd med den biten.

Fine Strike

Hjemme har vi omtrent flyt på det å gå inn i buret fra kort avstand, men på kurskveldene må det litt lokking til for å få han inn i buret. Han syns jo tross alt at det har mer verdi å være ute å trene/leke enn å ligge inni buret å få godbiter, så forståelig nok må det litt mer trening til før vi får til den biten. Jeg får bli flinkere å jobbe med burleker når vi er på fellestrening/kurs også, slik at det ikke bare blir trent å i hjemmemiljø. Mye man skal huske på å få gjort...

Tygge litt på tunnelen og se pen ut samtidig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar