fredag 14. mai 2010

Agilitytrening med Melba, Kira og Koda

En nydelig maidag passer utmerket til agilitytrening, så i dag tok jeg Hillevi og Melba, Kira og Koda med på trening. Vi trente på en gammel fotballbane som ikke er i bruk lengre. Perfekt treningsplass, så denne vil vi nok benytte flere ganger når vi er på besøk i Nordreisa.

Koda har aldri trent agility og Kira er jo stortsett helt fersk hun også, så vi måtte prøve oss litt frem med de to nybegynnerhundene (og det var forsåvidt første gang Hillevi også var med å trene agility). Alltid like spennende, det!

Koda dempet veldig når vi brukte godbiter som belønning, men etter litt prøving og feiling tok vi frem en pinne og belønnet med den og da kom det seg noe enormt! Den hunden er bare så kul og med litt mer trening hadde hun blitt en utrolig morsom agilityhund! Skal nok få Hillevi og Koda med på trening flere ganger ja!

Kira digget jo, som de fleste hunder, tunnelen og fant fort ut at hun kunne rase gjennom den for å få belønning. Hun forsøkte til og med å komme seg inn i den lille tunnelen jeg har, men etter to-tre forsøk innså hun at åpningen var for liten. Kira strittet litt imot når jeg skulle leie henne i halsbåndet (skjønner vel egentlig ikke bæra av å transporteres slik), men når jeg benyttet godbitmagnet i transportene, så gikk det så det suste.

Melba fikk gå noen små baner med foranbytter og bakombytter og med belønner i enden av banen. I en av banene (den vanskeligste) var første hinder tunnelen og når hun kom ut av den sto belønneren (Hillevi) rett frem. Det var nok litt vanskelig for henne, men etterhvert innså hun at korteste vei tilbelønner ikke gir belønning så hun endret strategien og fulgte handlingen min. Var nok litt urettferdig å legge treningen opp såpass vanskelig etter så lang treningspause som vi har hatt, men av og til må man tøye strikken litt, så får man heller ta følgene av det etterpå og endre underveis.

Ellers så kan Melba, til tross for at hindersuget er ganske bra, finne på å gå ned på tempoet når jeg kommer langt bak henne. Må nok jobbe litt mer med fremadsending.

Melba satser


Huhei hvor det går

Man blir fort populær når man trener hund!


Kira løper løs og Melba jobber uten å la seg forstyrre


Koda gjennom tunnelen - belønning venter


Og til slutt - ett bilde jeg tok fra stuevinduet til foreldrene mine
Nydelig utsikt en vakker maikveld

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar