mandag 11. oktober 2010

Håndteringskurs og valpekurs

I dag har Melba vært med på to kurs, håndteringskurs og valpekurs. På håndteringskurset ble det noen korte økter med håndtering på bord og på bakken. Det er ingen tvil om at Melba er godt trent på håndtering når hun står på bord og hun vet innmari godt hva som fører til belønning, så hun står og hopper og vil opp på bordet når vi nærmer oss det. Når hun blir håndtert kaster hun knapt nok ett blikk på figuranten og er trygg og fin. Vi har derimot trent lite håndtering når hun står på bakken og her ser man tydelig at hun blir belastet. Hun demper tydelig og kikker endel på figuranten for å ha kontroll over hvor h*n befinner seg. Hun lener seg også mot meg, uten å flytte seg riktignok, men likevel, det er tydelig at hun syns det er ubehagelig. Når håndteringen er over er hun kjapp å riste det hele av seg, og hun er seg selv igjen på null komma niks. Positivt at hun ikke bærer med seg belastningen i alle fall.

Det er ingen tvil om at trening har hjulpet stort i forhold til utilgjengeligheten hennes, og jeg er sikker på at hun hadde vært en helt annen hund dersom jeg ikke hadde jobbet så systematisk og målrettet med dette fra hun var valp. Jeg kunne selvfølgelig trent enda mer, men man skal jo ha fremmede figuranter å spørre om hjelp og det er ikke bare bare å hoste opp folk som gidder å stille opp utenom når man er på treff og treninger. Men jeg har i alle fall benyttet anledningen til å få folk til å håndtere henne når jeg har kunnet, noe jeg selvsagt må fortsette med. Utilgjengeligheten hennes vil aldri bli helt borte, men jo mer vi trener jo mer skal det til før hun blir belastet. Målet fremover får bli å trene like mye håndtering på bakken som på bord, for der har vi enda endel å gå på ser jeg.

Etter kurset fikk Melba løpe en halvtime sammen med Lana. Jentene koste seg i 10-15 cm nysnø og benyttet sjansen til å lange ut!

Deretter bar det på valpekurs hvor jeg var instruktør. I dag skulle vi på bytur for sosialisering og miljøtrening og da pleier Melba å få være med. På grunn av snøvær og litt vind, var det lite folk å se i byen, så de store forstyrrelsene uteble. Men vi fikk gått i Storgata, trent passering (hund-hund) samt sitt-bli på torget, gått på ulike underlag (blant annet på kaia og stålbrua) og ellers tuslet rundt i bymiljøet. Alle valpene og eierne var kjempeflinke og Melba var like flink som hun alltid er i slike settinger. Hun går pent i bånd, er avslappet og rolig, fokusert og oppmerksom på meg, i det hele tatt så er hun akkurat sånn som jeg vil ha henne. Flinke jenta mi, det! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar