tirsdag 19. januar 2010

Lære å trekke i båndet - lettere sagt enn gjort

På søndag var vi på hundetreff. På siste økta var det ekstra koselig, for Jaffa var der!! Hun er hos fôrvert på Hansnes og har det veldig bra der, men det var godt å se henne igjen og det var gjensynsglede fra både min, Melba og Jaffa sin side!

Etter treffet dro vi på fellestrening i parkeringshuset på Jekta. Treninga gikk bra til å begynne med, så ikke fullt så bra og på slutten gikk det bra igjen...

Startet med en økt fvf som gikk veldig fint. Melba overså de øvrige hundene og selv om hun gikk en smule langt unna, så var hun hun raskt i sitt ved holdt og hadde bra kontakt. Men så skulle jeg ta ett par økter med bli, og da klarte jeg å rote det til! Satte Melba med nesa rett mot en hund som ble belønnet med leke, og når jeg hadde gått tre meter fra henne, så fant hun ut at hun skulle leke litt med BC`en. Ble en smule for mye forstyrrelse det, gitt! Og etter det mistet hun mye av fokuset, hun hadde jo sett at det å leke med andre hunder var mer moro enn å trene med mor, så når hun like etterpå tok en runde til en annen hund på ny, så var det rett inn i bilen og vi var ferdige med LP for dagen!

Etter en lang pause trente vi litt utstilling istedet, og der er utfordringa stor!! For hvordan lære Melba å trekke i båndet?? Hun som ble hjernevasket på å gå med slakt bånd når hun var valp, har store vanskeligheter med å skjønne at NÅ er det lov å trekke i båndet!! Hun stopper opp og ser på meg hver gang båndet strammer, og holder seg ved siden av meg slik at hun unngår at det strammer. Det er ikke bare det at hun har blitt belønnet for å gå ved siden av i slakt bånd, men hun liker faktisk ikke at det strammer heller. Men så er greia at på utstilling så får hun ikke vist bevegelsene når hun går i bånd, både pga det at hun ikke langer ordentlig ut, samt at siden vi har trent mye på fvf, så har lagt til seg en måte å trave på som innebærer at hun går i ett veldig samlet trav, ser opp, og får tildels hackneybevegelser. Ligner faktisk piaff til tider også, bare tempoet blir lavt nok... Så nå er målet å få henne til å søke FREM istedet for å samle seg. Og for å skille mellom fvf og trav/utstilling, så hjelper det å få henne til å søke såpass fremover at hun faktisk trekker litt i båndet. Fikk Maria (med Lucas) til å sitte med godbiter og lokke på henne mens jeg holdt litt igjen i båndet og klikket når jeg kjente at hun dro. De første 6-7 gangene bråstoppet hun og så rart på meg når jeg oppmuntret og Maria lokket på henne for å få henne til å løpe frem til Maria på tross av at båndet ikke var langt nok. Hun var en smule forvirret, stakkar! Men etterhvert så fikk vi henne til å tåle litt mer press fra båndet. Men hun ristet på hodet når jeg holdt litt for godt igjen, stakkars lille.

Hadde henne også på bordet og fikk en fremmed mann og en fremmed dame til å håndtere henne og se på tenner. Og som alltid på trening, så sto hun som en påle! Flinke Melba min!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar